TEORI BELAJAR HUMANISTIK DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA

Abd. Qodir
DOI: https://doi.org/10.33650/pjp.v4i2.17



Abstract

This paper presents the theory of humanistic learning in improving student achievement. Learning is a process of acquiring science that is no other estuary to acquire values, knowledge, and practical skills as an effort to become a perfect human being. In this modern era education tends to be pragmatic. As a result of this is the process of education is no longer pay attention to student potential. The theory of humanistic learning is a theory whose focus of discourse focuses on the behavior of a human being. This theory assumes the student succeeds if the student understands her environment and herself. In this learning theory learners are expected to be free, courageous, unbound by others' opinions and manage their own personally responsibly without prejudice to the rights of others or violate applicable rules, norms, disciplines or ethics as well as teachers only as facilitators. With the free of students in developing their potential is expected to improve learning achievement.


Full Text:

References

Arbayah. (2013). Model Pembelajaran Humanistik. Dinamika Ilmu Vol 13. No. 2, Desember, 205.

Ariwibowo, M. S. (2012). Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa PPKn Angkatan 2008/2009 Universitas Ahmad Dahlan Semester Ganjil Tahun Akademik 2010/2011. Jurnal Citizenship, Vol. 1 No. 2, Januari, 114.

Assegaf, R. (2011). Filsafat Pendidikan Islam, Paradigma Baru Pendidikan Hadhari Berbasis Integratif-Interkonektif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Baharuddin, M. M. (2009). Pendidikan Humanistik, Konsep, Teori dan Aplikasi Praktis dalam Dunia Pendidikan. Yogyakarta: AR-Ruzz Media.

Baharun, H. (2016). PENDIDIKAN ANAK DALAM KELUARGA; TELAAH EPISTEMOLOGIS. Pedagogik, 3(2), 96–107.

Baharun, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis Lingkungan Melalui Model ASSURE. Cendekia: Journal of Education and Society, 14(2), 231–246.

Baharun, H. (2016). Penilaian Berbasis Kelas pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Madrasah. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 3(2), 205–2016.

Baharun, H. (2017). Pengembangan Kurikulum; Teori dan Praktik (Konsep, Prinsip, Pendekatan dan Langkah-langkah Pengembangan Kurikulum PAI. Yogyakarta: CV Cantrik Pustaka.

Baharun, H. (2018). Penerapan Pembelajaran Active Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Madrasah. PEDAGOGIK, 1(1).

Bahtiar, A. R. (tt). Prinsip-prinsip dan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbawi Volume 1 No 2, 149.

Dalyono, M. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Dewey, J. (1966). Democracy and Education. New York: The Free Press.

Djamarah, S. B. (2002). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Freire, P. (2002). Politik Pendidikan: Kebudayaan, Kekuasaan, dan Pembebasan, terj. Agung Prihantoro dan Fuad Arif Fudiyartanto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar & READ.

Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan, Vol. 17 No. 1 Juni , 66.

Haryu. (2006). Aplikasi Psikologi Humanistik dalam Pendidikan di Indonesia. Tadrîs Volume 1.Nomor 1. , 77.

Mangunwijaya, Y. (2001). “Mencari Visi Dasar Pendidikan”, Sindhunata (ed.), Pendidikan: Kegelisahan Sepanjang Zaman. Yogyakarta: Kanisius.

Mastuhu. (2003). Menata Ulang Pemikiran Sistem Pendidikan Nasional dalam Abad 21. Yogyakarta: Safiria Insani Press-Magiter Studi Islam UII.

Muali, C. (2017). Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences sebagai Upaya Pemecahan Masalah Belajar. Jurnal Pedagogik, 3(2), 1 - 12.

Mulkhan, A. M. (2002). Nalar Spiritual Pendidikan: Solusi Problem Filosofis Pendidikan Islam. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Nidawati. (2013). Belajar dalam Perspektif Psikologi dan Agama. Jurnal Pionir, Volume 1, Nomor 1, Juli-Desember, 14.

Noddings, N. (1998). Philosophy of Education. Oxford: Westview.

Nuryatno, (. A. (2008). Mazhab Pendidikan Kritis: Menyingkap Relasi Pengetahuan Politik dan Kekuasaan. Yogyakarta: Resist Book.

Prisca Febrian Liauwrencia, D. P. (2014). Hubungan antara Konsep Diri dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas XII IPA2 Tahun Ajaran 2013/2014 Di Sma Dharma Putra Tangerang. Jurnal NOETIC Psychology Volume 4 Nomor 1, Januari-Juni, 66.

Roberts, T. (1975). Four Psychologies Applied to Education. New York: Jhon Niley and Sons.

Roestiyah, N. (1989). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Bina Aksara.

Scruton, R. (1984). Sejarah Singkat Filsafat Modern: dari Descartes sampai Wittgenstein, terj. Zainal Arifin Tandjung. Jakarta: Pantja Simpati.

Sobur, A. (2003). Psikologi Umum dalam Lintasan Sejarah. Bandung: Pustaka Setia.

Soemanto, W. (2006). Psikologi Pendidikan; Landasan Kerja Pemimpin Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sudarwan Darnim, K. (2011). Psikologi Pendidikan; dalam Perspektif Baru. Bandung: CV. Alfabeta.

Sudjana, N. (2005). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sumantri, B. (2010). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI SMK PGRI 4 Ngawi Tahun Pelajaran 2009/2010. Media Prestasi Vol. VI No. 3 Edisi Desember, 118.

Syah, M. (2000). Psikologi Pendidikan dengan Suatu Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Syarifuddin, A. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. TA’DIB, Vol. XVI, No. 01, Edisi Juni, 115.

Thaib, E. N. (2013). Hubungan antara Prestasi Belajar dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmiah Didaktika Vol. XIII, No. 2, Februari, 387.

Vandini, I. (2015). Peran Kepercayaan Diri terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif 5 : 3, 214.

Yaumi, M. (2013). Prinsip-prinsip Desain Pembelajaran. Jakarta: Kencana prenada media group.

Yuli Fajar Susetyo, A. K. (2012). Orientasi Tujuan, Atribusi Penyebab, dan Belajar Berdasar Regulasi Diri. JURNAL PSIKOLOGI VOLUME 39, NO. 1, JUNI, 96.

Zuhairini. (2009). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.


Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/pjp.v4i2.17


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Abd. Qodir


This work is licensed under a CC BY-SA

Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.