PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MULTIMEDIA BERBASIS MULTIPLE INTELLIGENCES DAN NILAI-NILAI PANCASILA

DOI: https://doi.org/10.33650/pjp.v5i2.376

Authors (s)


(1) * Febrianti Yuli Satriyani   ()  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to produce multimedia based on multiple intelligences and Pancasila values in the Educational Psychology course which: (1) is theoretically valid, (2) has a level of implementation, (3) attractiveness, and (4) high usefulness , and (5) effective in achieving learning objectives. This research includes development research. This study uses a simplification development model from Borg & Gall which includes: (1) preliminary study, (2) planning, (3) product design, (4) product validation, (5) product testing, and (6) final product. At the planning stage and product testing, the researcher is more clear to use a few modified steps from Dick & Carey. The results showed that the multimedia developed had very valid values with a percentage of achievement of 92%, had a very good level of implementation with 93% achievement percentage, 95% attractiveness rate, very useful with 92% achievement percentage and very effective with 95% achievement percentage to achieve the learning objectives in the material of human development theory, which is Educational Psychology.




Full Text: PDF



References


Akbar, S. (2009). Pengembangan Model Pembelajaran Tematik untuk Kelas 1 dan Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Kependidikan, 29(2): 140-151, (Online),(http://lemlit.um.ac.id/wp-content/uploads/2009/07/45.pdf), diakses 13 Januari 2013.

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Akbar, S. dkk. (2006a). Pengembangan Model Pembelajaran Tematik untuk Kelas 1 dan Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Kependidikan, 19(2), Oktober 2009.

Akbar, S. dkk. (2006b). Realisasi Penelitian Tahun ke-1, Identifikasi Masalah Dan Perancangan Model Konseptual Pembelajaran Tematik Untuk Kelas 1 dan Kelas 2 SD. Malang: Lemlit UM. Laporan Penelitian Hibah Bersaing 2006-2009 tidak diterbitkan.

Akbar, S. dkk. (2007a). Realisasi Penelitian Tahun ke-2, Validasi Ahli dan Praktisi Pembelajaran dan Uji Coba dalam Skala Terbatas. Malang: Lemlit UM. Laporan Penelitian Hibah Bersaing 2006-2009 tidak diterbitkan.

Akbar, S. dkk. (2007b). Realisasi Penelitian Tahun ke-3, Fokus Uji coba dalam Skala Luas, Pengembangan Model Pembelajaran Tematik untuk Kelas 1 dan Kelas 2 SD. Malang: Lemlit UM. Laporan Penelitian Hibah Bersaing 2006-2009 tidak diterbitkan.

Akbar, S & Sriwiyana. (2011). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran IPS. Yogyakarta: Cipta Media.

Arikunto, S. (2012). Dasar-dasar Evalusasi Pendidikan (Edisi 2). Jakarta: Bumi Aksara.

Amstrong, T. (2009a). Multiple Intelligences in the Classroom. Alexandria: ASCD.

Amstrong, T. (2009b). Kecerdasan Majemuk di dalam Kelas. Terjemahan Dyah WP. 2013. Jakarta: PT. Indeks.

Bali, M. M. E. I. (2017a). Model Interaksi Sosial dalam Mengelaborasi Keterampilan Sosial. Pedagogik, 04(02), 211–227.

Bali, M. M. E. I. (2017b). Perguruan Tinggi Islam Berbasis Pondok Pesantren. Al-tanzim, 1(2), 1–14.

Bali, M. M. E. I. (2018). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Probolinggo: Pustaka Nurja.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (1983). Educational Research an Introduction. New York and London: Logman Inc.

Chisholm, I. M., Beckett, E.C. (2003). Teacher Preparation for Equitable Access Through The Integration of TESOL Standards, Multiple Intelligences and Technology. Technology, Pedagofy and Education (Online), 12(2), 249-276 (http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/14759390300200157), diakses 20 September 2014.

Chatib, M. (2009). Sekolahnya Manusia. Bandung: Kaifa.

Chatib, M. (2011). Gurunya Manusia. Bandung: Kaifa.

Chatib. (2012). Sekolah Anak-Anak Juara. Bandung: Kaifa.

Darmansyah. (2010). Strategi Pembelajaran Menyenangkan dengan Humor. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Depdiknas. (2006). Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: Puskur Balitbang Depdiknas.

De Porter, B. dkk. (1999). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Mizan.

Dick, W., Carey, J.O. (2009). The Systematic Design of Instruction (Seventh Edition). New Jersey: Pearson.

Gall, dkk. (2003). Educational Research an Introduction (7th ed.). New York: Pearson Education Inc.

Gardner, H. (2003). Kecerdasan Majemuk (Multiple Intelligences): Teori dalam Praktek. Terjemahan Alexander Sindoro. 2013. Batam: Interaksara.

Gouws, F. E. (2007). Teaching and Learning Through Multiple Intelligences in the Outcomes-Based Education Classroom. Teacher Education (Online), 4(2), 60-74.

(http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/18146620701652705), diakses 20 September 2014.

Hanurawan, F. (2012). Strategi Pengembangan Kesehatan Mental di Lingkungan Sekolah. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 14(2), 93.

Hanurawan, F. (2014). Karakteristik Psikologi Siswa dan Perkembangan Metode Pengajaran. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(1): 7.

Hoerr, T. R. (2000). Becoming a Multiple Intelligences School. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.

Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2012). KTSP (Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan) Dasar Pemahaman dan Pengembangan. Jakarta: Bumi Aksara.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Rosdakarya

Pedoman Penulisan Karya Ilmiah. 2010. Malang: Universitas Negeri Malang.

Peraturan Pemerintah No. 32 Tahun 2013, (Online), (www.kemendikbud.go.id/.../PPNo32Tahun2013.pdf), diakses 24 September 2014.

Permendikbud No 103 Tahun 2014 tentang Rencana Pelaksananaan Pengajaran. (2014). Jakarta: BSNP.

Prastowo, Andi. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Jakarta: Kencana.

Rusman. (2012). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Semiawan, C. R. (2008). Belajar dan Pembelajaran Prasekolah Dasar. Jakarta: Indeks.

Silberman, M. (2006). Active Learning: 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nusamedia.

Trianto. (2007). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Undang-Undang No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003). Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.


Article View

Abstract views : 437 times | PDF files viewed : 439 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/pjp.v5i2.376


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Febrianti Yuli Satriyani


This work is licensed under a CC BY-SA

Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.