PENDEKATAN SCIENTIFIC LEARNING DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA

DOI: https://doi.org/10.33650/pjp.v4i1.5

Authors (s)


(1) * Imam Ghozali   ()  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This paper describes the scientific learning approach in improving student achievement in madrasah. Scientific approach is a strategy used by teachers in learning activities, which is done through a scientific process. Something learned and acquired learners, done with the senses and minds themselves, so that they directly gain knowledge. The scientific approach is one of the characteristics of the application of the 2013 curriculum, in which students are invited to experience firsthand what is being learned from the theory of science through five processes, namely the process of observing, questioning, experimenting, associating, communicating. By inviting students directly, students are expected to easily achieve the purpose of learning, which then has an impact on improving learning achievement.




Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)



References


Akhyar H. M. Tawil, D. I. (2014). Penerapan Pendekatan Scientific Pada Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Di Kelas VII SMPN 6 PALU. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, Volume 2 Nomor 1, September, 88.

Ariwibowo, M. S. (2012). Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa PPKn Angkatan 2008/2009 Universitas Ahmad Dahlan Semester Ganjil Tahun Akademik 2010/2011. Jurnal Citizenship, Vol. 1 No. 2, Januari, 114.

Baharun, H. (2015). Penerapan Pembelajaran Active Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Madrasah. Jurnal Pendidikan Pedagogik, Vol. 01 No. 01 Januari-Juni, 35-37.

Baharun, H., & Mundiri, A. (2011). Metodologi Studi Islam: Percikan Pemikiran Tokoh Dalam Membumikan Agama. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Efriana, F. (2014). Penerapan Pendekatan Scientific Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII MTSN Palu Barat Pada Materi Keliling Dan Luas Daerah Layang-Layang. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, Volume 01 Nomor 02, Maret, 171-172.

Fadlillah. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 dalam pembelajaran SD/MI, SMP/Mts, SMA/MA. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Ine, M. E. (2015). Penerapan Pendekatan Scientific Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Pokok Bahasan Pasar. Seminar Nasional 9 Mei (p. 268). NTT: Prosiding .

Kuntjaraningrat. (1970). Kebudayaan indonesia. Jakarta: Gramedia.

Lusiana. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Melalui Penerapan Pendekatan Scientific Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah . Wahana Didaktika Vol. 12 No. 2 Mei, 103.

Narwoto, S. (2013). Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhada Prestasi Belajar Teori Kejuruan Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, Vol 3, Nomor 2, Juni, 224.

Nasution, S. (1993). Pengembangan Kurikulum. Bandung: Citra Aditya Bakri.

Nata, A. (2014). Sosiologi pendidikan islam. Jakarta: PR Raja Grafindo Persada.

Nurul Hidayati, E. (2014). Pengaruh Penggunaan Pendekatan Ilmiah (Scientific Approach ) Dalam Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XII TITL 1 SMK Negeri 7 Surabaya Pada Standar Kompetensi Mengoperasikan Sistem Kendali Elektromagnetik. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. Volume 03 Nomor 02 Tahun, 24.

Prisca Febrian Liauwrencia, D. P. (2014). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas XII IPA2 Tahun Ajaran 2013/2014 Di SMA Dharma Putra Tangerang. Jurnal NOETIC Psychology Volume 4 Nomor 1, Januari-Juni, 66.

Restu Pangersa Ramadhan, H. W. (2016). Prokrastinasi Akademik Menurunkan Prestasi Belajar Siswa Academic Procrastination Reduce Students Achievement. Jurnal pendidikan manajemen perkantoran Volume 1, nomor 1, Agustus, 164.

Roestiyah, N. (1989). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Bina Aksara.

Rohandi, R. (2005). Pendidikan Sains Yang Humanistik: Memperdayakan Anak Melalui Pendidikan Sains. Yogyakarta: Kanisius.

Shafa. (2014). Karakteristik Proses Pembelajaran Kurikulum 2013. Dinamika Ilmu Vol. 14. No 1, Juni, 87-88.

Sudjana, N. (2005). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sufairoh. (2016). Pendekatan Saintifik & Model Pembelajaran K-13. JURNAL Pendidikan Profesional, Volume 5, No. 3, Desember, 120.

Sukaya. (2010). Pengembangan Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal teknologi informasi & Pendidikan vol. 1 NO. 1 MARET, 101.

Sumantri, B. (2010). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI SMK PGRI 4 Ngawi Tahun Pelajaran 2009/2010. Media Prestasi Vol. VI No. 3 Edisi Desember, 118.

Syah, M. (2000). Psikologi Pendidikan dengan Suatu Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara Prestasi Belajar Dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmiah Didaktika Vol. XIII, No. 2, Februari, 387.

Tiara Ernita, F. R. (2016). Hubungan Cara Belajar Dengan Prestasi Belajsiswa Dalam Mata Pelajaran PKn Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan: Volume 6, Nomor 11, Mei, 971-972.

Tri Mulyani, K. C. (2015). Implementasi Pendekatan Scientific Dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Dalam Peningkatkan Pembelajaran IPA Pada Siswa Kelas IV SD. Kalam Cendekia, Volume 3, Nomor 1.1, 26.

Vandini, I. (2015). Peran Kepercayaan Diri Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif 5 : 3, 214


Article View

Abstract views : 1655 times | PDF (Bahasa Indonesia) files viewed : 11760 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/pjp.v4i1.5


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Imam Ghozali


This work is licensed under a CC BY-SA

Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.