CREATING POSITIVE LEARNING ENVIRONMENT THROUGH WORK-LIFE BALANCE BASED HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT

DOI: https://doi.org/10.33650/pjp.v10i1.5575

Authors (s)


(1)  Fathor Rozi   (Nurul Jadid University, East Java)  
        Indonesia
(2) * Siti Kamalia   (Nurul Jadid University, East Java)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Management often needs to be aligned with human resources. Human resource management is a factor in the success of an institution. The impact of this misalignment will affect the success of the institution. Human resources play a significant role in realizing the success of an institution in achieving its goals. Therefore this study aims to analyze the development of work-life balance based on human resources. This research method uses case studies at Madrasah Aliyah Nurul Jadid using qualitative interviews and documentation. This research will explain how Madrasah Aliyah Nurul Jadid develops a work-life balance based on human resource management. So that educators can divide their time between families and institutions to get maximum results. The results of this study indicate that the development of human resources in Madrasah Aliyah Nurul Jadid has been carried out in the form of; 1) Training Development, 2) Spiritual Development, 3) Talent Development, 4) Performance Development, and 5) Leadership Development.


Keywords

Human Resource Management; Worklife Balance; Educator Development



Full Text: PDF



References


Afniola, S., Ruslana, R., & Artika, W. (2020). Intelegensi dan Bakat pada Prestasi Siswa. Al-Din: Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, 6(1),16-32 https://doi.org/10.35673/ajdsk.v6i1.844

Amelia, A., Manurung, K. A., & Purnomo, D. B. (2022). Peranan Manajemen Sumberdaya Manusia Dalam Organisasi. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 21(2), 128–138. https://doi.org/10.47467/mk.v21i2.935

Andriyana, A. S., & Supriansyah, S. (2021). Konsep Work Life Balance Terhadap Produktivitas Pegawai yang Menerapkan Work From Home Pada Masa Pendemi Covid-19 (Studi Literatur). JENIUS (Jurnal Ilmiah Manajemen Sumber Daya Manusia), 5(1), 1-13. https://doi.org/10.32493/JJSDM.v5i1.13138

Anggraini, W. D. U., Salsa Bila Rahma. (2020). Mengidentifikasi Minat Bakat Siswa Sejak Usia Dini di SD Adiwiyata. 2(1).164-178.

Anugrah, P. G. (2021). Peran Work-Life Balance terhadap Kinerja Karyawan yang Menerapkan Work From Home (WFH) di Masa Pandemi COVID-19: Studi Literatur. 10-21.

Badrianto, Y., & Ekhsan, M. (2021). Pengaruh Work-life Balance terhadap Kinerja Karyawan yang di Mediasi Komitmen Organisasi. 4(2), 11-23.

Bangun, S. Y. (2019). Peran Pelatih Olahraga Ekstrakurikuler dalam Mengembangkan Bakat dan Minat Olahraga pada Peserta Didik. Jurnal Prestasi, 2(4), 29-41. https://doi.org/10.24114/jp.v2i4.11913

Charita, R., Nasir, A., & Azizah, R. F. (2021). Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia pada Peternakan Burung Puyuh Arsyan Farm di Desa Cibogo, Kec. Cisauk Kab. Tangerang. Jurnal Abdi Masyarakat Humanis 3(1), 8, 40-47. http://dx.doi.org/10.32493/jamh.v3i1.11018

Fadhli, K. (2020). Pengaruh Pelatihan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Untuk Meningkatkan Semangat Kerja dan Kinerja Tenaga Pendidik: (Studi Kasus pada Yayasan Yalatif Indonesia). Margin Eco, 4(2), 35-50.

Fauziatun, N., & Misbah, M. (2020). Relevansi Kecerdasan Emosional (EQ) dan Kecerdasan Spiritual (SQ) dengan Pendidikan Karakter. Jurnal Kependidikan, 8(2), 142–165. https://doi.org/10.24090/jk.v8i2.5260

Firdausiah, I. (2022). The Moderating Role of Quality Improvement in Improving Brand Credibility. At-Tarbiyat: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 49-61. https://doi.org/10.37758/jat.v5i1.382

Gustiana, R., Hidayat, T., & Fauzi, A. (2022). Pelatihan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia (Suatu Kajian Literatur Review Ilmu Manajemen Sumber Daya Manusia). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(6), 657-666.

Jihad, A., & Murniati, A. R. (2019). Hubungan Motivasi Kerja Dan Supervisi Kepala Sekolah Dengan Kinerja Guru SMP Negeri di Kecamatan Babahrot Aceh Barat Daya. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 7(1), 23-39.

Juliarti, N. P. T., & Anindita, R. (2022). Peran Kepemimpinan Karismatik dan Work-Life Balance Terhadap Komitmen Organisasional Melalui Kepuasan Kerja Karyawan pada Industri Broadcasting. JENIUS (Jurnal Ilmiah Manajemen Sumber Daya Manusia), 5(2), 298. https://doi.org/10.32493/JJSDM.v5i2.16509

Juniarti, E., Ahyani, N., & Ardiansyah, A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research, 1(3), 193–199. https://doi.org/10.37985/joe.v1i3.21

Khurotin, N. (2018). Analisis pelatihan dan pengembangan sumber daya manusia di PT Beon Intermedia Cabang Malang (Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya).

Labola, Y. A. (2019). Konsep Pengembangan Sumber Daya Manusia Berbasis Kompetensi, Bakat dan Ketahanan dalam Organisasi. JURNAL Manajemen dan Kewirausahaan, 7(1), 28-37. https://doi.org/10.26905/jmdk.v7i1.2760

Larastrini, P. M., & Adnyani, I. G. A. D. (2019). Pengaruh Kepuasan Kerja Lingkungan Kerja Dan Work–Life Balance Terhadap Loyalitas Karyawan (Doctoral dissertation, Udayana University).

Magdalena, I., Septina, Y., & Pratiwi, A. D. (2020). Cara mengembangkan bakat peserta didik. BINTANG, 2(3), 278-287.

Manshur, U. (2020). School Principals’ Self-Identity According to The Perspective of Transpersonal Psychology. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 20(1), 75-95. doi:https://doi.org/10.21154/altahrir.v20i1.2005

Mardiani, I. N., & Widiyanto, A. (2021). Pengaruh work-life balance, Lingkungan Kerja dan Kompensasi terhadap Kinerja karyawan PT Gunanusa Eramandiri. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 4(2), 985–993. https://doi.org/10.36778/jesya.v4i2.456

Bustami, W. M. T. (2021). Implementasi Pengembangan Sumber Daya Manusia Upaya Meningkatkan Kinerja Karyawan. Jurnal Entrepreneur dan Manajemen Sains, 2(2), 338-351.

Maulyan, F. F. (2019). Peran Pelatihan Guna Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia dan Pengembangan Karir: Theoretical Review. Jurnal Sains Manajemen, 1(1), 40-50.

Minarika, A., Purwanti, R., & Muhidin, A. (2020). Pengaruh work family conflict dan work life balance terhadap kinerja karyawan (suatu studi pada PT. Pacific Eastern Coconut Utama Pangandaran). Business Management and Entrepreneurship Journal, 2(1), 1-11.

Munandar, D. S., Syah, M., & Erihadiana, M. (2022). Manajemen Sumber Daya Manusia (SDM) Pendidikan Islam (Studi Kasus di Madrasah Aliyah Negeri 1 Ciamis Jawa Barat). JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 162–171. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i1.394

Muspawi, M. (2021). Strategi Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(1), 101-117. https://doi.org/10.33087/jiubj.v21i1.1265

Nirwani Jumala, N. J., & Abubakar, A. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai Spiritual Islami Dalam Kegiatan Pendidikan. jurnal serambi ilmu, 20(1), 160-172. https://doi.org/10.32672/si.v20i1.1000

Öztürk, S. (2016). Human Resources Management in Educational Faculties of State Universities in Turkey. International Journal of Environmental and Science Education, 11(5), 931-948.

Putra, Y. D., & Sobandi, A. (2019). Pengembangan sumber daya manusia sebagai faktor yang mempengaruhi produktivitas kerja. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 127-139. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14963

Qoni’ah, S. (2019). Pengembangan Kecerdasan Spiritual pada Peserta Didik melalui Aktivitas Keagamaan. Ahsana Media: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman, 5(1), 60-72.

Rahman, Y. A. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia. Tsaqofah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 23-35.

Rais, A., Handayani, A. B., & Mpai, S. (2019). Pengembangan Kecerdasan Spiritual Dalam Pendidikan Islam Dengan Pendekatan Neurosains. Muaddib : Studi Kependidikan dan Keislaman, 1(2), 131-144. https://doi.org/10.24269/muaddib.v1i2.1695

Rene, R., & Wahyuni, S. (2018). Pengaruh Work-life Balance Terhadap Komitmen Organisasi, Kepuasan Kerja, dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Individu Pada Karyawan Perusahaan Asuransi di Jakarta. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Sriwijaya, 16(1), 53–63. https://doi.org/10.29259/jmbs.v16i1.6247

Rifa’i, M., & Azizah, N. (2022). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Upaya Peningkatan Mutu Sekolah di Madrasah Aliyah Negeri 1 Probolinggo. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(4), 4865-4879.

Sabrina, R. (2021). Manajemen Sumber Daya Manusia: Unggul, Kreatif, dan Inovatif di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 22(2), 216-222..

Sari, R. S., & Suhaili, N. Y. (2020). Bakat Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dalam Proses Belajar Dan Pembelajaran. Ensiklopedia of Journal, 3(1), 140-147.

Sarifudin, A. (2019). peningkatan kinerja guru dalam implementasi penilaian sistem SKS melalui supervisi akademik pengawas sekolah. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(02), 417-434.

Sholikhun, M., Soraya, Z., Wafirah, M., & Wathon, S. S. (2022). Words Educators Pedagogical Compotence in Online Learning and Its Impact on Students’ Learning Outcomes. 9(1), 28-41.

Sodik, M., Sahal, Y. F. D., & Herlina, N. H. (2019). Pengaruh Kinerja Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Alquran Hadis. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 97-113. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.359

Hartati, Suci, & Nurul Hidayati Murtafiah. (2022). Pelatihan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Lembaga Pendidikan Islam. An Naba, 5(2), 86-102. https://doi.org/10.51614/annaba.v5i2.161

Supriani, Y., Tanjung, R., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Peran Manajemen Kepemimpinan dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 332–338. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i1.417

Usman, U. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 2(2), 126–140. https://doi.org/10.46773/muaddib.v2i2.86

Wahab, J. (2020). Nilai Moralitas Kepemimpinan Pendidikan Islam. Inspiratif Pendidikan, 9(1), 59-63. https://doi.org/10.24252/ip.v9i1.14124

Wibowo, Y. A., Jordan, E., Elkasinky, A., Suryana, D. D., Putri, S. N., Puspitaningrum, H., Rahmawati, D., Lestari, D. D., Oktavia, E., & Kinthen, N. (2020). Pengembangan Bakat dan Kreativitas Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler di MI Muhammadiyah Sabrang Lor, Trucuk, Klaten. Buletin KKN Pendidikan, 2(1), 1-13. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v2i1.10939

Windasari, W., Roesminingsih, E., & Trihantoyo, S. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Terhadap Perubahan Organisasi Sekolah Dasar. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 99–110. https://doi.org/10.24246/j.jk.2022.v9.i1.p99-110

Wismawan, M. H., & Luturlean, B. S. (2022). Pengaruh Work-life Balance Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pt Bank X. eProceedings of Management, 9(2), 92-111.

Zamroni, Z., Rodiyah, H. (2022). Quantum Attraction of Kyai’s Leadership in Indonesian Pesantren. Dinamika Ilmu, 22(1), 187-199. https://doi.org/10.21093/di.v22i1.4212


Article View

Abstract views : 260 times | PDF files viewed : 174 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/pjp.v10i1.5575


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Fathor Rozi, Siti Kamalia


This work is licensed under a CC BY-SA

Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.