EFEKTIVITAS MODEL REALISTIC MATHEMATIC EDUCATION (RME) DENGAN MENGGUNAKAN ALAT PERAGA TERHADAP PRESTASI BELAJAR

DOI: https://doi.org/10.33650/pjp.v6i1.577

Authors (s)


(1) * A. Muhajir Nasir   (Universitas Muslim Maros)  
        Indonesia
(2)  Intan Eka Sari   (Universitas Muslim Maros)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research was experimental research that aimed to know and measure the effectiveness of applying the RME model by using props on cube and beam material students in class VIII SMP Negeri 5 Maros. The result of data analysis showed that the average of pre-test was 21,10 while the average of post-test was 76,67. Average of gain scores normalized 0.74 in the high category. Based on the t-test obtained 0.000 < 1/2α = 0.025 which means there was a significant increase. The post-test showed that 24 out of 30 learners (80%) had achieved the KKM score of Mathematics subjects.


Keywords

Realistic Mathematic Education, Props, Gain Normalized



Full Text: PDF



References


Bali, M. M. E. I. (2017). Model Interaksi Sosial dalam Mengelaborasi Keterampilan Sosial. Pedagogik, 4(2), 211–227.

Bali, M. M. E. I. (2018). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Probolinggo: Pustaka Nurja.

Bali, M. M. E. I. (2019a). BINGO GAMES METHOD Upaya Meningkatkan Kemampuan Siswa Memecahkan Masalah Belajar Matematika. KEGURU: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 3(1), 48–59.

Bali, M. M. E. I. (2019b). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Distance Learning. Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 3(1), 28–38.

Elifiah, Afroh. (2010). Penggunaan Alat Peraga untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Matematika pada Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Ulum Duren Kecamatan Tengaran Kabupaten Semarang. Diunduh di http://perpus.iainsalatiga.ac.id/docfiles/fulltext/90ac0c73b19905ad.pdf tanggal 15 Desember 2017.

Emzir. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif, Cetakan ke-10. Depok: PT. Grafindo Persada.

Fathurrohman, Muhammad. (2014). Model-model Pembelajaran Motivatif, Cetakan ke-6. Jakarta: PT. Grafindo Persada.

Fathurrohman, Muhammad. (2015). Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Karso, dkk. (2009). Pendidikan Matematika 1. Jakarta: Universitas Terbuka.

Mohammad, Surya. (2004). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.

Muhibbin, Syah. (2004). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Nasir, A. Muhajir. (2016). Penerapan Media Animasi pada Materi Bangun Datar Segiempat dalam Pembelajaran Matematika Kelas VII SMP. Jurnal Kompetensi, 11(1), 1-10.

Nasir, A. Muhajir. (2016). Statistik Pendidikan. Yogyakarta: Media Akademi.

Nursuprianah, Indah dan Aan Ani. (2010). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Lingkaran terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII pada Pembelajaran Keliling dan Luas Lingkaran. EduMas, Volume 2, Nomor 1, hal 73-80.

Rahmawati. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Konsep Geometri melalui Penerapan Model Realistic Mathematics Education pada Siswa Kelas VIII-C SMP Negeri 13 Bontoa Kabupaten Maros. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Maros: STKIP YAPIM Maros.

Rusman. (2013). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Shoimin, Aris. (2016). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum K13 Cetakan II. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sundayana, Rostina. (2016). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika Cetakan. III. Bandung: Alfabeta.


Article View

Abstract views : 411 times | PDF files viewed : 911 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/pjp.v6i1.577


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 A. Muhajir Nasir, Intan Eka Sari


This work is licensed under a CC BY-SA

Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.