KONSTRUKSI STRATEGI PEMBELAJARAN BERBASIS MULTIPLE INTELLIGENCES SEBAGAI UPAYA PEMECAHAN MASALAH BELAJAR

DOI: https://doi.org/10.33650/pjp.v3i2.119

Authors (s)


(1) * Chusnul Muali   ()
(*) Corresponding Author

Abstract


Most people still think that the value of an individual’s intelligence is al- ways measured by the ability in solving mathematical problems aside the fact that there is a plurality of the human intelligence since he was born. The learning strategy plays an important role in accommodating the ful- fillment of it to reach almost all intelligence possessed by the students. In the process, the learning should have a pattern and management elements of grammar, sequence, logic, order and sequence, problem solving, map- ping, individual experience, to social relationships through interaction and discussion. To meet these needs, the selection of learning strategies based intelligence compound is apt to be a critical success factor learning process.




Full Text: PDF



References


A.W, G. 2003. Born to be a Genius. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Ali, M. 2009. Pendidikan untuk Pembangunan Nasional; Menuju Bangsa Indonesia yang Mandiri dan Berdaya Saing Tinggi. Jakarta: Grasindo.

Bunda Lucy, P. 2004. Dahsyatnya Brain Smart Teaching; Cara Super Jitu Optimalkan

Kecerdasan Otak dan Prestasi Belajar Anak. Bandung: Penebar PLUS+. Chatib, M. 2011. Sekolahnya manusia; sekolah berbasis multiple intelligences di Indonesia. Bandung: Mizan Media Utama.

D.L., S. 2005. Lebih Tajam dari Pedang. Jakarta: Kanisius.

Desmita. 2009. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja

Rosdakarya.

ED, D. 2006. On Becoming A Personal Excellent. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Feldman, R. S. 2010. Pengantar Psikologi; Understanding Psychology. Jakarta: Salemba Humanika.

Fox, I. P. 2000. Psikologi Kritis; Metaanalisis Psikologi Modern. Jakarta: Teraju.

Hadisubrata, M. 2007. Meningkatkan Inteligensi Anak Balita; Pola Pendidikan untuk

Mencerdaskan anak Balita. Jakarta: BPK Gunung Mulia. Hernacki, B. 2010. Quantum Learning. Bandung: Mizan Publika. N., S. A. 2010. Otak Tengah Memang Dahsyat. Jakarta: VisiMedia.

P., I. 2010. Whole Brain Training For Physical Intelligent. Jakarta: Elex Media

Komputido.

Prayitno. 2008. Dasar teori dan praksis Pendidikan. Padang: Grasindo.

S.J., P. S. 2010. Teori Inteligen Ganda & Aplikasinya di Sekolah, Teori Howard G .

Jakarta: Visi Media.

Saifuddin. 2014. Pengelolaan Pembelajaran Teoritis dan Praktis. Yogyakarta: Deepublish.

Siregar, S. S. 2004. Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan; Media Pembelajaran sebagai Pilihan dalam Strategi Pembelajaran. Dalam D. S. Siregar, Mozaik Teknologi Pembelajaran.

Jakarta: Kencana Prenada Media.

Situmorang, R. 2004. Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan; Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligence (MI) untuk Pencapaian Kompetensi dalam Pembelajaran. Dalam D. S. Siregar, Mozaik Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Sri Budyarti, M. 2015. Problematika Pembelajaran di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish.

T., A. 2002. 7 Kinds of Smart. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

UPI, F. 2007. Ilmu dan Aplikasi Pendidikan; Ilmu Pendidikan Praktis. Bandung: Imtima.

Yulaelawati, E. 2004. Filosofi Teori dan Aplikasi. Bandung: Pakar Raya.

Yuwono, U. 2007. Pesona Bahasa; Langkah Awal Memahami Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.


Article View

Abstract views : 4120 times | PDF files viewed : 4363 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/pjp.v3i2.119


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Chusnul Muali


This work is licensed under a CC BY-SA

Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.