PENDIDIKAN ADIL GENDER DI PONDOK PESANTREN (Studi tentang Membangun Gender Awareness di Pondok Pesantren Nurul Jadid Paiton Probolinggo)
AbstractThis research presents about building gender awareness in Nurul Jadid Paiton Probolingg through gender equitable education. Gender equitable education in Nurul Jadid Paiton Probolinggo is all educational activities that provide fair opportunity to all components of pesantren through gender awareness, both men and women to carry out their roles in educational activities to exercise their rights and obligations in accordance with their roles in a fair and wise. This research uses qualitative method with case study type. The results showed that; 1) Efforts made by the leadership of Pesantren Nurul Jadid Paiton Probolinggo in building gender awareness is done through; guidance on gender awareness or gender mainstreaming, change of mindset of pesantren civitas, equel gender relation, optimization of women participation in pesantren activity, development of gendered curriculum and reward and punishment. 2) Implication of the implementation of fair education in building gender awareness in Pondok Pesantren Nurul Jadid Paiton Probolinggo, that is; the quality of pesantren is increasing, the atmosphere of public relations and religious pesantren, the creation of harmonization in pesantren, decreased bias and gender gaps in education, optimizing the role of women in educational activities in pesantren.
|
Full Text:
References
Adam, Askiah. 1999. Islam dan Hak-Hak Perempuan: Perspektif Asia Tenggara, dalam Syafiq Hasyim (ed), Menakar “Harga” Perempuan Eksplorasi Lanjut Atas Hak-hak Reproduksi. Bandung: Mizan.
Al-Quran dan Terjemahannya. 1997. Departemen Agama Direktorat Jendral Agama Republik Indonesia.
Amasari. 2005. Laporan Penelitian Pendidikan Berujatuasan Gender. Banjamasin: IAIN Antasari.
Asrohah, Hanun. 2001. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Logos.
Asrohah, Hanun. 2008. Sosiologi Pendidikan. Surabaya: Kopertais Press.
Baharun, H., & Mundiri, A. (2011). Metodologi Studi Islam: Percikan Pemikiran Tokoh Dalam Membumikan Agama. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Baharun, H. (2012). DESENTRALISASI DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PENGEMBANGAN SISTEM PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal At-Tajdid, 1(2).
Baharun, H. (2016). PENDIDIKAN ANAK DALAM KELUARGA; TELAAH EPISTEMOLOGIS. Pedagogik, 3(2), 96–107.
Baharun, H. (2017a). Pengembangan Kurikulum; Teori dan Praktik (Konsep, Prinsip, Pendekatan dan Langkah-langkah Pengembangan Kurikulum PAI. Yogyakarta: CV Cantrik Pustaka.
Baharun, H. (2017b). Total Moral Quality: A New Approach for Character Education in Pesantren. Ulumuna, 21(1), 57–80.
Hasan Baharun, Z. (2017). Manajemen Mutu Pendidikan : Ikhtiar dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah melalui Pendekatan Balanced Scorecard. Tulungagung: Akademia Pustaka.
Baidowi, Ahmad. 2005. Tafsir Feminis; Kajian Perempuan dalam al-Qur’an dan Para Maufasir Kontemporer. Bandung: Nuansa.
Baroroh, Umul. 2002. Perempuan sebagai Kepala Keluarga dalam Sri Suhandjati Sukri, Bias Gender dalam Pemahaman Islam. Jakarta: Gema Media.
Departemen Agama Republik Indonesia Direktorat Jendral Kelembagaan Agama Islam. 2003. Istiqro’ Jurnal Penelitian Islam Indonesia. 01, Vol. 02.
Dofir, Zamaksyari. 1994. Tradisi Pesantren: Studi Tentang Pandangan Hidup Kyai. Jakarta: LP3ES.
Engineer, Asghar Ali. 2000. Hak-Hak Perempuan Dalam Islam. Yogyakarta: Terj. Tim LSPPA, SPPA.
Fakih, Mansour dkk. 1996. Membincang Feminisme, Diskursus Gerder Berperspektif Islam. Surabaya: Risalah Gusti.
Fakih, Mansour. 1997. Analisis Gender dan Transformasi Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Gonibala, Rukmina. 2007. Fenomena Bias Gender dalam Pendidikan Islam. (artikel STAIN Manado Juli).
Heroepoetri, Arimbi dan R. Valentina. 2004. Percakapan Tentang Feminisme vs Neoliberalime. Jakarta: DebtWATCH.
Istibsyaroh. 2004. Hak-Hak Perempuan; Relasi Jender menurut Tafsir Al-Sya’rawi. Jakarta: Teraju.
King, Ursula. 1995. Introduction: Gender and Study of Religion dalam Ursula King (ed.), Religion and Gender. Oxford UK: Blackwell Publishers.
Mas’udi, Masdar F. 1997. Perempuan dalam Wacana Keislaman. Jakarta: Obor.
Meolong, Lexy J. 2005. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Moleong, Lexy J. 2000. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Rosda Karya.
Muali, C. (2017). Rasionalitas Konsepsi Budaya Nusantara dalam Menggagas Pendidikan Karakter Bangsa Multikultural. Jurnal Islam Nusantara, 1(1), 105 - 117.
Mufidah, Ch. 2003. Paradigma Gender. Malang: Bayumedia Publishing.
Muhammad, Husain. 2001. Fiqh Perempuan, Refleksi Kyai atas Wacana agama dan Gender. Yogyakarta: LKIS.
Muhsin, Aminah Wadud. 1994. Wanita dalam al-Quran. Bandung: Pustaka.
Muthohar, Ahmad. 2007. Ideologi Pendidikan Pesantren: Pesantren di Tengah Arus Ideologi-ideologi Pendidikan. Semarang: Pustaka Rizki Putra.
Nasution, S. 2003. Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Bandung: Tarsito.
Nasution. 1999. Metode Penelitian Naturalistik-kualitatif. Bandung: Tarsito.
Natsir, Lies Marcoes dan J.H. Meuleman. 1993. Wanita Indonesia dalam Kajian Teks dan Kontektual Islam. Jakarta: INIS.
Raharjdo, M. Dawam. 1994. Pesantren dan Pembaharuan. Jakarta: LP3ES.
Ramli, Moh. Anuar. 2010. Bias Gender dalam Masyarakat Muslim: Antara Ajaran Islam dengan Tradisi Tempatan. Journal of Fiqh, No. 7, 50.
Robinson, Philip. 1981. Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.
Setiawan, Hersri. 1999. Penghancuran Gerakan Perempuan di Indonesia. Jakarta: Graha Budaya dan Kalyanamitra.
Sodik, Mochamad dan Inayah Rohmaniyah. 2003. Perempuan Tertindas; Kajian Hadits-hadits “Misoginis”. Yogyakarta: PSW IAIN Sunan Kalijaga.
Subhan, Arif dkk. 2003. Citra Perempuan dalam Islam. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Sugiono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2005. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Alfabeta.
Suryadi, Ace dan Ecep Idris. 2004. Kesetaraan Gender dalam Bidang Pendidikan. Bandung: Genesindo.
Tholkhah, Imam dkk. 2004. Membuka Jendela Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Umar, Nasaruddin. 2001. Argumen Kesetaraan Jender Perspektif Al-Qur’an. Jakarta: Paramadina.
10.33650/pjp.v4i2.16 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Hambali Hambali
This work is licensed under a CC BY-SA
Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.