THE CONTRIBUTION OF TRADITIONAL GAMES IN ESTABLISHING SELF-CONTROL CHILDREN
AbstractThis research intended to develop a traditional game guidebook to improve self-control for children aged 9-12. This research method was R&D. Research conducted involved seven validators for expert judgment, seven teachers who were certified educators for needs analysis, and six children through subjects of a limited trial of the developed traditional game guidebook. The results indicated that; 1) development of this traditional game guidebook using ADDIE, 2) traditional game guidebook belonging to the "Very good" quality strata, with an average of 3.81 (scale 1-4) and consideration "No revision needed", and 3) implementation of this traditional game guidebook affected self-control. The significance test indicated t(5) = 16.81; p = 0.00 (p < 0.05) and r = 0.99 which belonged in the strata "Big effect" and equivalent to 98.26%. Thus, this traditional game guidebook could interpret 98.26% of changes in the self-control of children. The traditional game guidebook showed the effectiveness of the N-gain score of 80.39% which corresponds to the "High" strata. |
Keywords
Full Text:
References
Amania, M., Nugrahanta, G. A., & Kurniastuti, I. (2021). Pengembangan Modul Permainan Tradisional sebagai Upaya Mengembangkan Karakter Adil pada Anak Usia 9-12 Tahun. Elementary School, 8(2), 237–251.
Astuti, N. D., & Nugrahanta, G. A. (2021). Pengembangan Buku Pedoman Permainan Tradisional untuk Menumbuhkan Karakter Kebaikan Hati Anak Usia 9-12 Tahun. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 04(2), 141–155.
Bali, M. M. E. I. (2019). BINGO GAMES METHOD Upaya Meningkatkan Kemampuan Siswa Memecahkan Masalah Belajar Matematika. KEGURU: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 3(2), 48–59.
Bali, M. M. E. I., & Ruzifah, D. (2021). Mitigation of Student Deviant Behaviour through Al-Ghazali’s Perspective Spiritual Values in the Disruptive Era. Jurnal Pendidikan Progresif, 11(1), 63–76.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. In PEARSON (4th ed.). Pearson Education, Inc.
Fajarani, S., Rosra, M., & Mayasari, S. (2017). Peningkatan Self Control melalui Konseling Kelompok Teknik Modelling pada Siswa Kelas VIII. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 5(3).
Hamid, S. I., & Istianti, T. (2012). Rekonstruksi Nilai Moral Kewarganegaraan Berdasar Analisis Semantik terhadap Ungkapan Kultural Masyarakat Sunda. Cakrawala, 3(2), 1–21.
Husain, R. I., & Walangadi, H. (2021). Permainan Tradisional Gorontalo dalam Menumbuhkan Nilai- Nilai Karakter Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1352–1358.
Kholil, M., Bali, M. M. E. I., & Fatimah, S. (2021). Urgensi Pengembangan Karakter Mandiri dalam Mengembangkan Kecerdasan Moral melalui Pembelajaran Daring. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 273–288.
KPAI. (2020). Sejumlah Kasus Bullying Sudah Warnai Catatan Masalah Anak di Awal 2020, Begini Komisioner KPAI. Diakses pada 4 April 2021: https://www.kpai.go.id/publikasi/sejumlah-kasus- bullying-sudah-warnai-catatan-masalah-anak-di- awal-2020-begini-kata-komisioner-kpai
Lestari, K. E. (2014). Implementasi Brain-Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi dan Kemampuan Berpikir Kritis serta Motivasi Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan UNSIKA, 2(1), 36–46.
Lickona, T. (2012). Mendidik untuk Membentuk Karakter Bagaimana Sekolah dapat Memberikan Pendidikan Tentang Sikap Hormat dan Bertanggung Jawab. Jakarta: Bumi Aksara.
Nataliya, P. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Permainan Tradisional Congklak untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 03(02), 343–358.
Nugraheni, B. R., Nugrahanta, G. A., & Kurniastuti, I. (2021). Pengembangan Modul Permainan Tradisional Guna Menumbuhkan Karakter Toleran Anak Usia 6-8 Tahun. Taman Cendekia, 05(01), 593–607.
Nur, H. (2013). Membangun Karakter Anak melalui Permainan Anak Tradisional. Jurnal Pendidikan Karakter, III(1), 87–94.
Pratiwi, A. R. W., Nugrahanta, G. A., & Kurniastuti, I. (2021). Development of Traditional Game Module to Strengthen the Conscience of Children 6-8 Years Old. Jurnal Didaktika, 4(1), 9-20.
Putri, A. C. M., & Nugrahanta, G. A. (2021). Kontribusi Permainan Tradisional untuk Hati Nurani Anak. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4518–4531.
Rahman. (2021). Siswa SD di Malra Jadi Korban Perundungan yang Diduga Dilakukan Kakak Kelas. Diakses pada 6 Juli 2021: https://maluku.inews.id/berita/siswa-sd-di- malra-jadi-korban-perundungan-yang-diduga- dilakukan kakak-kelas
Rizky, M., & Astutik, A. P. (2021). The Concept of Independent Learning is viewed from the Perspective of Thomas Lickona’s Character. Education. 08(01), 1–38.
Saleh, Y. T., Nugraha, M. F., & Nurfitriani, M. (2017). Model Permainan Tradisional “Boy-boyan” untuk Meningkatkan Perkembangan Sosial Anak SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2), 127-138.
Sari, S. P. (2017). Teknik Psikodrama dalam Mengembangkan Kontrol Diri Siswa. Jurnal Fokus Konseling, 3(2), 123.
Sekarningrum, H. R. V., Nugrahanta, G. A., & Kurniastuti, I. (2021). Pengembangan Modul Permainan Tradisional untuk Karakter Kontrol Diri Anak Usia 6-8 Tahun. 8(2), 207-218.
Suherman, M. M. (2016). Efektivitas Strategi Permainan dalam Mengembangkan Self-Control Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 16(2), 194–201.
Syihabbudin, M., & Umami, K. N. (2021). Establishment of Children’s Tolerance Attitude with the Traditional Gobak Sodor. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 08(01), 260–291.
Tohet, M., Bali, M. M. E. I., Astuti, D. P. J., Ulfa, A., Maisaroh, S., Ashidqiah, H., Abdullah, D., Hasan, K., Ridwan, T. M., & Erliana, C. I. (2021). Characters Education Based Audiovisual for Children in the Coastal Area. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 12(4), 1639–1644.
Wijayanti, A., Nugrahanta, G. A., & Kurniastuti, I. (2021). Pengembangan Modul dengan Lima Permainan Tradisional Guna Mempertajam Hati Nurani Anak Usia 9-12 Tahun. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 5(2), 90–103.
Widoyoko, S. E. (2014). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
10.33650/pjp.v8i2.2981 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Bernadeta Tri Anjarwati Kusuma Wardani, Gregorius Ari Nugrahanta
This work is licensed under a CC BY-SA
Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.