TIPOLOGI PESERTA DIDIK PERSPEKTIF FILOSOFIS-PSIKOFISIK PENDIDIKAN ISLAM



##article.author## (s)


(1) * Muh. Hamzah   (Universitas Nurul Jadid, Paiton Probolinggo)  
        Indonesia
(2)  Ach. Waqif Arofah   (Universitas Nurul Jadid, Paiton Probolinggo)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to describe the types of students according to the philosophy of Islamic education. Students who are none other than not the main object of the purpose of the process of education, we should know that they have types that are different from one another. The results of this study are that students according to the philosophy of Islamic education study have types, among others; 1) Nativism which says that human humans from birth carry certain innate traits, 2) Empiricism which says that humans are born like blank white paper, 3) Convergence which says that humanity from birth has been provided with two potentials, namely good potential and bad potential.


Keywords

Students, Philosophy, Islamic Education



Full Text: PDF



References


Al-Bukhari, A. ’Abdillah. (1992). Shahih al-Bukhari jilid I. Beirut: Dar al-Fikr.

Al-Farra’, A. Z. Y. (1983). Ma’ani al-Qur’an jilid III cet. 3. Beirut: ’Alam al-Kutub.

Al-Naisaburi, M. bin H. (n.d.). Shahih Muslim jilid VIII. Beirut: Dar al-Fikr.

Al-Qusyairi, ’Abdul Karim. (n.d.). Nahw al-Qulub al-Kabir. Kairo: ’Alam al-Fikr.

Albert, H. (2012). Rekonstruksi Nalar Kritis: Revitalisasi Ilmu Krisis dalam Wacana Pluralisme Teoritis. (I. R. Muzir, Ed.). Yogyakarta: IRCiSoD.

Ali, H. H. (1990). Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: Kota Kembang.

Asmuri, A. (2018). Pendidikan Multikultural (Telaah Terhadap Sistem Pendidikan Nasional dan Pendidikan Agama Islam). POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 2(1), 25.

Bafadhol, I. (2017). Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 6(12), 45–61.

Baharun, H. (2012). Desentralisasi Dan Implikasinya Terhadap Pengembangan Sistem Pendidikan Islam. At-Tajdid : Jurnal Ilmu Tarbiyah, 1(2), 241–254.

Baharun, H. (2016). Pendidikan Anak dalam Keluarga; Telaah Epistemologis. Pedagogik, 3(2), 96–107.

Bali, M. M. E. I. (2017). Perguruan Tinggi Islam Berbasis Pondok Pesantren. Al-Tanzim, 1(2), 1–14.

Bali, M. M. E. I. (2018). Implementasi Pendekatan Eklektik Berbasis Sharing Zone. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 152–167.

Dhin, C. N. (2013). Pembinaan Pendidikan Akhlak Di Rumah Penyantun Muhammadiyah Kota Banda Aceh. Jurnal Pionir, 1, 131–142.

Gea, A. A. (2017). Pengembangan Culture, Self, and Personality Dalam Diri Manusia. Humaniora, 1(1), 37.

Habibah, S. (2015). Akhlak Dan Etika Dalam Islam. Pesona Dasar, 1(4), 73–87.

Kartanegara, M. (2005). Menembus Batas Waktu, Panorama Filsafat Islam, Sebuah Refleksi Autobiografis. Bandung: Mizan.

Lagulung, H. (2000). Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Al-Husna Zikra.

Mashari, A. (2017). Profile of High Touch in the Application Learning Process. GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 65.

Muhaimin. (2005). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrasah, dan Perguruan Tinggi. Jakarta: Rajawali Pers.

Muhammad, Y. (1997). Insan Yang Suci: Konsep Fitrah dalam Islam. Bandung: Mizan.

Muhammad Ichsan Thaib. (2015). Essensialisme dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Mudarrisuna, 4(2), 731–762.

Mustaghfiroh, H. (2018). Rekonstruksi Filsafat Pendidikan Islam (Mengembalikan Tujuan Pendidikan Islam Berbasis Tujuan Penciptaan Dan Tujuan Risalah). Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(1), 89–104.

Mustaqim, A. W. (2005). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Asdi Mahasatya.

Mustopa, M. (2016). Akhlak Mulia dalam Pandangan Masyarakat. Nadwa, 8(2), 261.

Nasional, D. P. (2003). Undang-undang RI No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Ramli, M. (2015). Hakikat Pendidikan Dan Peserta Didik. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 5(20), 61–85.

Rizal, A. S. (2014). Filsafat Pendidikan Islam Islami. Jurnal Pendidikan Agama Islam - Ta’lim, 12(1), 1–18.

Rohinah, R. (2015). Filsafat pendidikan Islam; Studi filosofis atas tujuan dan metode pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 309.

Sholihah, F. (2017). Pengaruh Pendidikan Agama Islam Terhadap Keaktifan Ibadah Sholat Siswa Kelas XI Di SMA Muhammadiyah 3 Surabaya. Tadarus: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 2.

Sudiyono. (2009). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Asdi Mahasatya.

Suriasumantri, J. S. (1984). Filsafat Ilmu: Sebuah Pengatar Populer. Jakarta: Sinar Harapan.

Syahrowiyah, T. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Praktik Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. STUDIA DIDKATIKA Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(2), 1–18.

Syamsul Kurniawan, E. M. (2009). Jejak Pemikiran Tokoh Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Syarif Hidayatullah. (2013). Perspektif Filsafat Ilmu. Jurnal Filsafat, 23(3).

Tiam, S. D. (2016). Belajar Cepat Ilmu Manthiq: Tiga Langkah Berpikir Logis. Malang: Intrans Publishing.

Umar Tirtarahardja, L. S. (2005). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Wijaya, A. (2004). Menggugat Otentisitas Wahyu Tuhan: Kritik atas Nalar Tafsir Gender. Yogyakarta: Safiria Insania Press.

Zaprulkhan, Z. (2016). Filsafat Pendidikan Islam Studi Pemikiran Pendidikan Islam Fazlur Rahman. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 9(2).

Zuhairini. (1995). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.


Article View

Abstract views : 156 times | PDF files viewed : 67 times



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Muh. Hamzah, Ach. Waqif Arofah


This work is licensed under a CC BY-SA

Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.