PARADIGMA PENDIDIKAN ANAK DALAM PERSPEKTIF SITI HAJAR

DOI: https://doi.org/10.33650/pjp.v6i1.487

Authors (s)


(1) * Siti Zulfa Alawiyah   (STAI Al Aqidah Al Hasyimiyyah Jakarta)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The research is motivated by concern about existing children’s education. Where parents, especially mother’s, are confused and difficult to find figures in educating their children. All parents, especially Muslim mothers expect their children to be pious, obedient to worship to Allah SWT, devoted to his parents. Model to educate children is from the wife of the prophet Ibrahim A. S., Siti Hajar who has succesfully educated his son Ismail so that he becomes a pious child, obediently worshiping Allah SWT and serving his parents. This research uses a historical analysis approach, by studying and exploring the historical facts about Siti Hajar in educating his son Ismail as well as the present conditions and be analyzed which will give birth to a complete understanding of he stages carried in educating children.


Keywords

Children's Education, Family Education Model, Siti Hajar



Full Text: PDF



References


Ahimsa, Dedi. (2009). Ibunda Hajar: Kisah Kekuatan Cinta, Iman, dan Pengorbanan. Jakarta: Zaman.

Al Hasyimi, Abdul Hamid. (2001). Mendidik Ala Rasulullah, Bagaimana Rasulullah Mendidik. Jakarta: Pustaka Azam.

Al Naquib, Syed Muhammad Al Attas. (1984). Pendidikan dalam Islam, cetakan III, penerjemah Haidar Bagir. Bandung: Mizan.

Amini, Ibrahim. (2006). Agar Tak Salah Mendidik. Jakarta: Alhuda.

Anggito, Albi dan Setiawan, Johan. (2018). Metodolgi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV. Jejak.

An Nahlawi, Abdurrahman. (1995). Pendidikan Islam di Rumah, Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Gema Insani.

Arief, Armai. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Pers.

Arifin H. M. (2003). Ilmu Pendidika Islam, Tinjauan Teoretis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta: Bumi Aksara.

Assegaf, Rachman Abd. (2010). Pendidikan Islam Kontekstual. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Baihaqi. (2003). Mendidik Anak dalam Kandungan, Menurut Ajaran Pedagogis Islami. Jakarta: Darul Ulum Press.

Bali, M. M. E. I. (2017a). Model Interaksi Sosial dalam Mengelaborasi Keterampilan Sosial. Pedagogik, 04(02), 211–227.

Bali, M. M. E. I. (2017b). Perguruan Tinggi Islam Berbasis Pondok Pesantren. Al-Tanzim, 1(2), 1–14.

Bali, M. M. E. I. (2018). Implementasi Pendekatan Eklektik Berbasis Sharing Zone. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 152–167.

Bali, M. M. E. I. (2019). Implementasi Nilai-nilai Pendidikan Pesantren dalam Meningkatkan Ketahanan Mental Santri. PALAPA: Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 7(1), 1–15.

Daradjat, Zakiyah. (1991). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bina Aksara.

________. (1993). Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: Bulan Bintang.

Darma, Susanto dkk. (1994). Dasar-dasar Pendidikan. Semarang: IKIP Semarang Press.

Fathi, Al Mu’thi A’bd Fauzi. (2010). Wanita-wanita Alquran, Kisah Nyata Perempuan-perempuan Hebat yang Dicatat Abadi dalam Kitab Suci. Jakarta: Zaman.

Fauzi, A. (2018a). Konstruksi Pendidikan Pesantren; Diskursus Terhadap Fundamentalisme dan Liberalisme dalam Islam. Al-Tahril IAIN Ponorogo, Vol.18(Islam: Liberalism & Fundamentalism), 89–114.

Fauzi, A. (2018b). Transkulturasi Social Capital Pesantren; Sebagai Paradigma Pendidikan Islam Moderat. 2St Annual Conference For Muslim Scholars, Strengthening The Moderate Vision of Indonesia Islam, II(1), 751–765. Surabaya.

Huda, Miftahul dan Idris, Muhammad. (2008). Nalar Pendidikan Anak. Jogjakarta: Ar Ruz Media.

Ibrahim, Radi Abdul Mahmud. (2009). Wanita-wanita Hebat Pengukir Sejarah, Kisah Memikat di Balik Kesuksesan para Nabi. Jakarta: Almahira.

Ihsan, Hamdani dan Ihsan, Fuad. (1998). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Jazuli, Samiun, Ahzami. (2006). Kehidupan dalam Pendangan Al-Quran. Jakarta: Gema Insani.

Kinas, Muhammad Syaikh Raji. (2009). Istri-istri para Nabi, Terj. Arif Munadar. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.

Muhaimin. (1991). Konsep Pendidikan Islam: Sebuah Telaah Komponen Dasar Kurikulum. Solo: Ramadhani.

Muhibinsyah. (2010). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosyda Karya.

Mujib, Abdullah. (2008). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Fajar Inter Pratama Uffset.

Nata, Abuddin. (2003). Manajemen Pendidikan: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Prenada Media.

Natawidjaja, Rachman. (1987). Pendekatan-pendekatan dalam Penyuluhan Kelompok. Bandung: Diponegoro.

Raco, J. R. (t.t.). Metode Penelitian Kualitatifm: Jenis, Karakteristik dan Keunggulannya. Jakarta: Grasindo.

Rahman, Abdur Jamaal. (2005). Tahapan Mendidik Anak, Teladan Rasulullah. Bandung: Irsyad Baitul Salam.

Shiddieq, Umay M. Dja’far. (2008). Mewujudkan Keluarga Sakinah dan Membentuk Dzurriyah Thayyibah Cet. III. Jakarta: Al-Ghuraba’.

Shihab, Quraish. (1992). Membumikan Alquran. Bandung: Mizan.


Article View

Abstract views : 542 times | PDF files viewed : 912 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/pjp.v6i1.487


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Siti Zulfa Alawiyah


This work is licensed under a CC BY-SA

Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.