STRATEGI MENINGKATKAN KEMAMPUAN PSIKOMOTORIK SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

DOI: https://doi.org/10.33650/pjp.v6i1.578

Authors (s)


(1) * Megawati Megawati   (UIN Sunan Gunung Djati Bandung)  
        Indonesia
(2)  Chaerul Rochman   (UIN Sunan Gunung Djati Bandung)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to study the ability of students strategies subjects PAI of the SMP Al-Ishlah Bekasi in the psychomotor. The results of this study indicate that the psychomotor abilities of students in PAI subjects at the SMP Al-Ishlah Bekasi are not optimal. The strategies to improve students' psychomotor abilities include: the need for routine/extracurricular activities in the Quran reading and writing in schools, the need for the habit of reading the Quran during PAI lessons, the application of Quran-based education.


Keywords

Student Psychomotor Abilities, Islamic Education, the Ability to Read the Quran



Full Text: PDF



References


Antasari, I. W. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Tahap Pembiasaan di MI Muhammadiyah Gandatapa Sumbang Banyumas. Libria, 9(1).

Aqli, A. R. (2014). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Al Qur’an melalui Ekstrakurikuler BTQ pada Siswa Kelas XII di MA Unggulan Tlasih Tulangan Sidoarjo (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Arikunto, Suharsimi. (2019). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Bali, M. M. E. I. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Fan N Pick dan Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial dan Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Manajemen FE UM.

Bali, M. M. E. I. (2017). Model Interaksi Sosial dalam Mengelaborasi Keterampilan Sosial. Pedagogik, 4(2), 211–227.

Bali, M. M. E. I. (2018). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Probolinggo: Pustaka Nurja.

Balqis, P., Ibrahim, N. U., & Ibrahim, S. (2014). Kompetensi Pedagogik Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada SMPN 3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 2(1).

Hakim, L. (2012). Model Integrasi Pendidikan Anti Korupsi dalam Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 10(2), 141-156.

Hakim, R. (2014). Pembentukan Karakter Peserta Didik melalui Pendidikan Berbasis Al-Quran. Jurnal Pendidikan Karakter, (2).

Hidayat, N. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Pembiasaan di Pondok Pesantren Pabelan. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 2(1), 95-106.

Khakimah, I. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Tajwid terhadap Kemampuan Santri Membaca Alquran secara Tartil Di Asrama 4 Chos I Ainussyams Pondok Pesantren Darul Ulum Rejoso Peterongan Jombang (Doctoral Dissertation, Universitas Pesantren Tinggi Darul'Ulum).

Khobir, A. (2009). Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi. Edukasia Islamika, 7(1).

Maftukhin, A. (2015). Hubungan antara Hasil Belajar Baca Tulis Alquran (BTA) dengan Hasil Belajar PAI pada Siswa Kelas VIII di SMP Nurul Islam Krapyak Semarang Tahun Pelajaran 2014/2015 (Doctoral Dissertation, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan: Pendidikan Agama Islam).

Mardlotillah, F. (2013). Implementasi Kebijakan Sekolah dalam Upaya Pengembangan Pendidikan Karakter melalui Program Pembiasaan Membaca Al-Qur’an. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 1(2).

Miles, M. B. & Huberman, M. (1992). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia.

Muali, C., Islam, S., & Bali, M. M. E. I. (2018). Free Online Learning Based On Rich Internet Applications; The Experimentation Of Critical Thinking About Student Learning Style. Journal of Physics: Conference Series, 1114, 1–6.

Muslihah, D. K. (2013). Pengaruh Ekstra Baca Tulis Alquran terhadap Prestasi Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas VII MTsN Semanu Gunungkidul. Skripsi. Tidak Diterbitkan.

Nurwati, A. (2014). Penilaian Ranah Psikomotorik Siswa dalam Pelajaran Bahasa. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(2).

Rahardjo, Mudjia. (2010). Triangulasi dalam Penelitian Kualitatif. (http://www.mudjiarahardjo.com/artikel/270.html?task=view) Diakses 12 November 2018 Pukul 16.17 WIB.

Rosa, F. O. (2015). Analisis Kemampuan Siswa Kelas X pada Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotorik. Omega: Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika, 1(2), 24-28.

Syafril, S., & Yaumas, N. E. (2018). The Implementation of Tartil Method in Improving Elementary School Students’ Ability in Reading Al-Qur’an. Khalifa Journal of Islamic Education, 1(1), 1-14.


Article View

Abstract views : 2054 times | PDF files viewed : 1403 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/pjp.v6i1.578


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Megawati Megawati, Chaerul Rochman


This work is licensed under a CC BY-SA

Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.