URGENSI PENDIDIKAN KARAKTER DI MIN 1 PROBOLINGGO
AbstractThis paper presents the urgency of implementing character education at MIN 1 Probolinggo. Based on the various phenomena that exist about the moral degradation of the nation's children which are currently rife, there is a lack of honesty during the exam. MIN 1 Probolinggo as an educational institution implements character education because educational institutions are playing environments and where children interact long enough to influence their character education. MIN 1 Probolinggo in its application through several steps, namely, planting monotheism, adab, responsibility, caring, independence and community. MIN 1 Probolinggo provides provisions in the form of character education for MI-level children that are easy to remember and implement in everyday life.
|
Keywords
Full Text:
References
Amran, M., Sahabuddin, E. S., & Muslimin. (2018). Peran Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Administrasi Pendidikan Dan Manajemen Pendidikan, 258.
Baharun, H., & Zulfaizah. (2018). Revitalisasi pendidikan agama dalam pembentukan karakter peserta didik di madrasah. ELEMENTARY, 6(1), 46.
Bali, M. M. E. I. (2018). Implementasi Pendekatan Eklektik Berbasis Sharing Zone. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 152–167.
Bali, M. M. E. I. (2019). Implementasi Nilai-nilai Pendidikan Pesantren dalam Meningkatkan Ketahanan Mental Santri. PALAPA: Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 7(1), 1–15.
Cahyono, G. (2017). PENDIDIKAN KARAKTER PERSPEKTIF AL QUR’AN DAN HADITS. AL-ASTAR, Jurnal Ahwal Al-Syahsiyah Dan Tarbiyah STAI Mempawah, 5(1), 26–27.
Chusnani, D. (2013). Pendidikan Karakter Melalui Sains. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1), 12.
Dian, & Ramdan, W. (2018). No Title. Jurnal Isema, Islamic Educational Management, 3(1), 110.
Hasibuan, M. (2014). MAKNA DAN URGENSI PENDIDIKAN KARAKTEER. FITRAH, 8(1), 73.
Jalil, A. (2012). Karakter Pendidikan untuk Membentuk Pendidikan Karakter. Nadwa Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 183.
Kosim, M. (2011). Urgensi pendidikan karakter. KARSA, IXI(1), 88.
Lickona, T. (1991). Educating for Character: How Our School Can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books.
Maunah, B. (2015). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBENTUKAN KEPRIBADIAN HOLISTIK SISWA. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(1), 91.
Mulyasa. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter. Bandung: Bumi Aksara.
Murniyetti, Engkizar, & Anwar, F. (2016). POLA PELAKSANAAN PENDIDIKAN KARAKTER TERHADAP SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2), 157.
Ramdhani, M. A. (2014). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1), 27.
Rifai Lubis, R., & Husni Nasution, M. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter di Madrasah Ibtidaiyah. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 3(1), 20.
Rukiyati. (2013). URGENSI PENDIDIKAN KARAKTER HOLISTIK KOMPREHENSIF DI INDONESIA. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(2), 200.
Sahroni, D. (2017). Pentingnya pendidikan karakter dalam pembelajaran. Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 120–121.
Setiawan, A. (2014). PRINSIP PENDIDIKAN KARAKTER DALAM ISLAM (Studi Komparasi Pemikiran Al-Ghazali dan Burhanuddin Al-Zarnuji). Dinamika Ilmu, 14(1), 1.
Silahuddin. (2017). URGENSI MEMBANGUN KARAKTER ANAK SEJAK USIA DINI. 3(2), 20.
Siswati, Utomo, C. B., & Muntholib, A. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Membentuk Sikap dan Perilaku Sosial Peserta Didik Melalui Pembelajaran Sejarah di SMA PGRI 1 Pati Tahun Pelajaran 2017 / 2018. Indonesian Journal of History Education, 6(1), 2.
Zulhijrah. (2013). Implementasi pendidikan karakter di sekolah. Tadrib, 1(2015), 2.
10.33650/pjp.v6i1.581 |
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Feriska Listrianti
This work is licensed under a CC BY-SA
Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.