BAHAN AJAR TEMATIK DALAM PELAKSANAAN KURIKULUM 2013

DOI: https://doi.org/10.33650/pjp.v5i1.226

Authors (s)


(1) * Zaenol Fajri   (Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The curriculum 2013 emphasized on learning of an approach thematic basis, to solve Approach learning that integrate some competence and subject into various theme, so that a students primary school (SD/MI) are not learning this partial between the charge a lesson. Of an approach to a thematic basis, Influence on the use of the teaching materials, So teaching materials used is teaching materials thematic Teaching materials thematic completely consistent with 2013 curriculum and characteristic of students. The development level students are still at reflect holistic and concrete operational. Students could not understanding the concept of subjects when given separately, so the use of teaching materials thematic is very suitable for elementary school students (SD/MI)




Full Text: PDF



References


Abidin, Y. (2014). Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT. Refika Aditaman.

Baharun, H. (2015). Penerapan Pembelajaran Active Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Madrasah. Jurnal Pendidikan Pedagogik, 1(1), 34–46.

Baharun, H. (2017). Pengembangan Kurikulum : Teori dan Praktik (Konsep, Prinsip, Model, Pendekatan dan Langkah-langkah Pengembangan Kurikulum PAI). Yogyakarta: Cantrik Pustaka.

Belawati, D. (2004). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Universitas Terbuka.

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Dasar Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar.

Estuwardani, N. A., & Mustadi, A. (2015). Norayeni Arista Estuwardani dan Ali Mustadi Developing A Thematic-Integrative Learning Module To Promote. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(2), 157–172.

Fajri, Z. (2010). Pembelajaran Kooperatif dengan Menerapkan Teori Brunner Pokok Bahasan Keliling dan Luas Bangun Datar Kelas IVA SD Negeri Tamanan 2 Tahun Ajaran 2009/2010. Skripsi tidak diterbitkan. Jember: Universitas Jember.

Fajri, Z. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Kelas II Berbasis Kontekstual Subtema tumbuhan di Sekitarku di SDN tamanan 2 Bondowoso. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPs UM.

Harjanto, M. (2003). Pengembangan Bahan Pembelajaran Kelas Rangkap Untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jakarta: Universitas Terbuka.

Hasan Baharun, Vidyatul Muyassaroh, Y. A. (2018). Model dan Desain Pembelajaran Inovatif, Kreatif dan Berkarakter. Probolinggo: Pustaka Nurja bekerjasama dengan Duta Media.

Kemdikbud. (2003). Sistem Pendidikan Nasional.

Kemdikbud. (2005). Salinan Undang-Undang No 14 Tahun 2005.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Prastowo, A. (2012). Bahan Ajar Inovatif. Yokyakarta: Diva Press.

Sadun, A. (2016). Implementasi Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Bandung: Rosda.

Trianto. (2015). Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik bagi Anak Usia Dini Tk/RA & Anak Usia Kelas Awal SD/MI. Jakarta: Prenadamedia Grup.


Article View

Abstract views : 3775 times | PDF files viewed : 6104 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/pjp.v5i1.226


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Zaenol Fajri


This work is licensed under a CC BY-SA

Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.