Pengembangan Media Video Dalam Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam

DOI: https://doi.org/10.33650/pjp.v6i2.720

Authors (s)


(1) * Mukhammad Luqman Hakim   (Institut Agama Islam Negeri Kediri)  
        Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstrak:  Tujuan dari penelitian ini antara lain: (1) Menghasilkan produk media pembelajaran video untuk mata pelajaran SKI; (2) Mengetahui dan menganalisis kelayakan media pembelajaran video yang dilihat dari hasil validasi ahli materi, ahli media, ahli desain dan respon dari siswa; (3) Mendeskripsikan keefektifan penggunaan media pembelajaran video dilihat dari rata-rata minat belajar siswa. Penelitian ini menggunakan metode penelitian pengembangan atau Research and Development (R&D) dengan menggunakan rancangan pengembangan Lee & Owen. Hasil dari pengembangan media video antara lain: (1) Proses pengembangan media pembelajaran dilakukan dengan lima tahal utama, yaitu analisis kebutuhan, desain, pengembangan,penerapan dan evaluasi; (2) Berdasarkan hasil validasi ahli materi, ahli media dan ahli desain, media pembelajaran video untuk mata pelajaran SKI dinyatakan layak untuk diterapkan di sekolah; (3) Media video untuk pembelajaran SKI efektif diterapkan di MTs Miftahul Huda Silir Wates.

Kata kunci : media pembelajaran, video, sejarah kebudayaan islam.

 

Abstract : This research is conducted for the following purposes: (1) to produce video learning media for SKI (Islamic civilization history) subjects; (2) to know and analyze the feasibility of video learning media which is observed from the validation results by material expert, media expert, design expert and student response; (3) to describe the effectiveness of the use of video learning media which is observed from the average student interest in learning. This study uses a research and development (R&D) method using the Lee & Owen development plan. The results of the development of video learning media include: (1) The process of developing instructional media is carried out with five main stages, namely needs analysis, design, development, application and evaluation; (2) Based on the results of the validation of the material experts, media experts and design experts, the video learning media for SKI subjects are considered suitable to be applied in schools; (3) The video learning media for SKI learning is effectively applied in MTs Miftahul Huda Silir Wates

Keyword : Instructional media, video, Islamic civilization history


Keywords

Instructional media, video, Islamic civilization history



Full Text: PDF



References


Arsyad, A. (2015). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Bhuwana, G. Y., Jayusman, J., & Muntholib, A. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Bentuk Ensiklopedia Sejarah dan Budaya Lokal Dieng pada Materi Pokok Perkembangan Kehidupan Kerajaan Hindu-Buddha di Indonesia di SMA Negeri 1 Karangkobar Kabupaten Banjarnegara. Indonesian Journal of History Education, 5(2). Diambil dari https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ijhe/article/view/19919

Diergarten, A. K., Möckel, T., Nieding, G., & Ohler, P. (2017). The impact of media literacy on children’s learning from films and hypermedia. Journal of Applied Developmental Psychology, 48, 33–41.

https://doi.org/10.1016/j.appdev.2016.11.007

Henich, R., Molenda, M., Russel, J. D., & Smaldino, S. E. (2002). Instructional Media and Technologies For Learning (Seventh Edition). New Jersey: Pearson Education, Inc.

Huda, K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Ips Sejarah Melalui Aplikasi Sway Berkonten Indis Di Smp Negeri 8 Madiun. Historia : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 5(2), 125–142.

https://doi.org/10.24127/hj.v5i2.865

Kementerian Agama RI. (2014). Sejarah Kebudayaan Islam. Jakarta: Kementerian Agama.

Lee, W. W., & Owens, D. L. (2004). Multimedia-Based Instructional Design: Computer-Based Training; Web-Based Training; Distance Broadcast Training; Performance-Based Solutions (Second). San Francisco: Jossey-Bass.

Ningrum, A. F., Jayusman, J., & Amin, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Sejarah Berbentuk Booklet Pada Materi Proklamasi Kemerdekaan Indonesia dalam Upaya Peningkatan Minat Belajar Siswa Kelas XI SMAN 1 Kertek Wonosobo Tahun Pelajaran 2016/2017. Indonesian Journal of History Education, 5(1). Diambil dari https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ijhe/article/view/19914

Prasetyo, G., & Prasojo, L. D. (2016). Pengembangan Adobe Flash Pada Pembelajaran Tematik-Integratif Berbasis Scientific Approach Subtema Indahnya Peninggalan Sejarah. Jurnal Prima Edukasia, 4(1), 54–66.

https://doi.org/10.21831/jpe.v4i1.7788

Suwasono, S. (2017). Pengembangan Media Ajar Perawatan Dan Perbaikan Sistem Audio Pada Matakuliah Workshop Audio Video Untuk Mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknik Elektro Universitas Negeri Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(2), 199–205.

https://doi.org/10.17977/jp.v2i2.8522

Syahbani, M. H., & Rosmansyah, Y. (2017). Pengembangan Mobile Collaborative Learning System Menggunakan Kerangka Kerja Zachman dan DICE. Jurnal Informatika: Jurnal Pengembangan IT, 2(2), 47–52.

https://doi.org/10.30591/jpit.v2i2.515


Article View

Abstract views : 2119 times | PDF files viewed : 1072 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.33650/pjp.v6i2.720


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Mukhammad Luqman Hakim


This work is licensed under a CC BY-SA

Published by Islamic Faculty of Nurul Jadid University, Probolinggo, East Java, Indonesia.